måndag 20 september 2010

När förtjänade man sitt liv ??

Tänker på valresultatet och att jag tycker att alliansen spelat snyggt under mandatperioden - men mot fel mål. Och då menar jag ändå inte samma mål som de rödgrönas.

Jag tror att man lättare förstår vad jag menar om man som jag bor i Hässelby gård och bl a ser människor gå runt och gräva fram "andrahandskläder", burkar, flaskor, kanske mat (?) ur sopbehållarna, träffar människor som inte har råd att hämta ut sina mediciner, träffar människor som varken har råd eller ork att välja vårdgivare, träffar människor som inte har råd och ork med annat än att fördriva tiden i sina små lägenheter och som definitivt inte har råd och/eller ork att resa bort på semester - inte ens inom Sverige.

Men det märkligaste av allt tycker jag är att det faktiskt finns människor som tror att de förtjänar en bättre tillvaro än dessa "olycksbröder".
När i livet förtjänade en människa att det sedan gick bra - när hon föddes in i en förmögen och/eller harmonisk familj, när hon föddes med förutsättningar att utveckla ett gott intellekt eller överlägsen fysik ?? När hon kammade hem vinst på Lotto eller fick en bra livskamrat. Eller när hon/han började tro på Gud eller Allah ?

Och när i livet har människor förtjänat att de farit illa (t ex pg av krig, etnisk härkomst, sexuell läggning, bilolyckor, anhörigas drogmissbruk eller psykisk sjukdom etc) ?

Nej, ingen människa har "förtjänat" sitt öde. Att varje människa naturligtvis måste ta  s i t t  ansvar för konsekvenserna av både framtida och gjorda val är en helt annan sak.

Med SD i riksdagen och fortsatt alliansstyre ställs de här frågorna på sin spets.

Tycker jag - som har det oförtjänt och oförskämt bra.

Jan Holmstrand

Inga kommentarer:

Bloggarkiv