fredag 12 mars 2010

Pasta med något väldigt gott och dagens Morgontuppen

Igår fick vi pasta och köttfärssås. Oerhört gott, men av någon anledning väckte anrättningen ingen entusiasm hos Apollo. Efter maten kom förklaringen: Vi hade ätit ett plagiat !!! Gjort av grönsaker !!!
Tack Monica, det gjorde du bra.

Vår kaffestuga har efter förbättringsarbetet blivit en trivsam lokal där man gärna dröjer sig kvar, speciellt om man (som igår) samtalar med personer som i sitt inre jobbar med samma frågor som man själv. Vi löste inte världens problem men kom naturligtvis en god bit på väg.

Jag framförde bl a min åsikt att det inte är religioner eller ideologier som förstör världen utan de människor som utan skrupler skulle använda vilken trosuppfattning eller ideologi som helst för att få makt över eller oskadliggöra människor.

Min allergi mot huvuddukar, burkor etc blommade lite mindre efter vår diskussion.  Det finns nämligen anledning misstänka att ökad medmänsklig tolerans försämrar möjligheterna till nämnda maktmissbruk.
Eller tydligare:
Utanförskap gynnar uppkomst och tillväxt av maktmissbruk och extremism. Och då talar jag inte om Germunds centerextremism.....F ö kan jag konstatera att jag visserligen sympatiserade med en del av hans åsikter men att han inte var direkt finkänslig i sin kritik av vissa religiösa företeelser och grupper, vilket enligt ovan nämnda förhållande finns anledning att kritisera h o n o m för.

Får återkomma till den saken och låter Uno Florén få sista ordet idag: 

Inga kommentarer:

Bloggarkiv