måndag 2 juni 2014

Orgelåtervinning

Idag har jag lagt ut en ny hemsida orgelatervinningen.se




Sedan barndomen har jag varit fascinerad av piporglar och orgelmusik, mycket beroende på att jag följde med min pappa både när han spelade och övade på orglarna i Kristinehamn. Särskilt minns jag att jag inne i orgelhuset fascinerat följde skeendena under Widors femte orgelsymfoni. Jag fick också ibland hjälpa honom med registreringen och gillade framför allt hans framföranden av Bachs större preludier och fugor. Jag kan utan överdrift säga att han väl kunde mäta sig med proffsen inom branschen. Sörjer ibland att vi har väldigt få inspelningar där han spelar orgel.

Men det var då. Och själv kom jag av olika anledningar inte igång med orgelspelande förrän i Uppsala från 1961.

För att göra en lång historia kort: Mitt intresse för piporglar har resulterat i att jag för ett par år sedan tog hand om ett par som nu står i S Råda missionshus, och om bl a dem handlar den nya hemsidan.


Inga kommentarer:

Bloggarkiv