onsdag 21 februari 2007

Ekologiska fotavtryck

En god vän skickade mig länken breathingearth. Intressant. Synd att man inte också visar en karta där man kan se varje lands bidrag med koldioxid i relation till folkmängden.

Jag klickade mig vidare till
ecofoot
där jag efter snabbt överslagsbesvarande av frågorna befann mig vara skyldig till fotavtryck på 5,3 hektar, d v s 3 x ransonen, d v s något under genomsnittet för Sverige som är 6,7 hektar per person.
Undrar om jag kan betala tillbaka genom att köpa och bruka 5,3 hektar mark och låta all avkastning gå till andra än mig själv i 65 år samtidigt som jag lever på vad ytterligare 1,8 hektar kan åstadkomma. Eller 53 hektar i 6,5 år. Tidsmässigt mera överkomligt, men hur ska jag fixa såendet och skördandet utan traktorer etc. Jo med hästar, men då behöver jag en massa hektar för dom. Och så såna som kör hästarna. Och hur ska dom ta sig till och från jobbet...

Jag har nog inte begripit det här så bra men förstår att jag försatt mig i en knipa på mer än ett sätt.

Bill

Inga kommentarer:

Bloggarkiv