torsdag 12 november 2009

...och släktforskning - på minuten

Nu har jag lockats in på ytterligare en tidsödande sysselsättning, nämligen släktforskning. På nätet finns en uppsjö med sajter som erbjuder alla möjliga tjänster till den som vill snickra ihop ett släktträd, och jag har nu inte mindre än tre tjänster på prov.

Och märkligt nog har jag inom ett par dygn fått syn på en huvudgren som ganska detaljerat redovisar 25 % av mina förfäder, nämligen min farmors släkt som varit bönder och bondhustrur i trakterna Arbrå/Vallsta i Hälsingland och finns redovisade från början av 1500-talet. Under senare år återfinns de på Hov 10 (Lars-Pers) i Vallsta, där en tremänning fortfarande driver jordbruk.

Återstår 75%, d v s farfars släkt och min mors anfäder, där jag i alla fall kommit några generationer på väg och fått hjälp med uppgifter angående min farfars mor och hans syster som levde i Karlskogatrakten. Om farmors släkt från Hälsingland (så här i efterhand och utan så mycket detaljkunskaper) verkar ha framlevt sitt liv i något slags bondförnuftigt lugn, förefaller turbulensen ha varit betydligt större i farfars släkt som härstammade från skogarna i trakten av Visnum söder om Kristinehamn.

Med det stöd man har av de här internettjänsterna kan jag förvänta mig att jag innan året är slut har kartlagt förfäderna 5-6 generationer bakåt i tiden och kan börja ägna mig åt att detaljstudera deras levnadsöden (i den mån de återspeglar sig i brevväxling och annat) som förhoppningsvis (och troligen) återspeglar såväl "framgångssagor" som mänskliga tillkortakommanden.

Att bara finna positiva ingrendienser vore som att läsa en roman helt utan spänning, svek, missförstånd, aggressioner, sjukdom, fattigdom, svält etc.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv