lördag 24 april 2010

1300 eller 800 år - spelar roll ??

a) Enligt Wikipedias skulle kostnaden för ombyggnaden av Slussen bli 6,3 miljarder, och det årliga underhållet kostar 3-5 miljoner. Ombyggnadsbudgeten skulle då motsvara underhåll under ungefär 1300 år.

b) Budgeten för ombyggnaden av Slussen ligger enligt färskare uppgifter på 8 miljarder och årliga underhållskostnaden är nu 10 miljoner. Detta innebär att man för 8 miljarder får underhåll i 800 år, och om man vill lägga 100 miljoner per år på Slussen räcker pengarna i 80 år.

Idag närvarade jag och Apollo (min fyrbenta följeslagare) vid en första samling för att protestera mot planerna för Nya Slussen.

Jag brukar inte har för vana att tala i sådana här sammanhang men fick plötsligt obetvinglig lust diskutera de här siffrorna. Tyvärr råkade jag i hastigheten kombinera siffror från både a) och b) ovan så att det blev en ganska märklig beräkning som jag dock lyckligtvis fick möjlighet korrigera senare.

Och faktum är:
8 miljarder som minskar med 10 miljoner per år räcker 800 år och ingenting annat.

Jan Holmstrand

Inga kommentarer:

Bloggarkiv